Daily Kitzur Shulchan Aruch Kitzur 164:1-10

 Daily Kitzur Shulchan Aruch Kitzur 164:1-10

Today is Monday, April 17, 2023
Have you learned Kitzur Shulchan Aruch today?

Today's Kitzur is 164:1-10
Some free resources that you may find helpful:

Kitzur 164:3 - Scheduling a Pidyon Haben For Shabbos Birth [article]

Click Here to Hear Today's Class

Click here to see many free Kitzur Shulchan Aruch resources including charts, articles, audios and videos


Here is the text of Today's Kitzur:
164:1
 It's a positive commandment on every Jew  to redeem from the Cohen1 his son, who is the mother's first-born,  for five selaim2 and in our coins  it needs to be so many until it comes together to  five and one third (Polish) Lot3 in refined silver  (pure silver)  one can give to the Cohen even any objects which has the same value as this,  but not land or promissory notes,  therefore one doesn't redeem with bank notes.4  It is customary to hold a festive meal for this commandment.

1) One of the priestly class, a descendant of Aharon, Moshe's brother.
2) The ''selah'' (selah-tzuri) replaced the biblical shekel. It was equal to 1.2 shekel.

3) The Polish Lot is a coin weighing 18 gm according to the Chazon Ish, so 5 1/3 would be 96 gm of pure silver, others say 76 gm.

4) The English bank notes, for example, are actually promissory notes, and say on them that the Bank of England "promises to pay the bearer on demand". This comes from the time that the paper bank notes were backed up by gold bullion held in the vaults of the bank.
   מצות עשה על כל איש מישראל  שיפדה מכהן את בנו שהוא בכור לאמו  בחמשה סלעים ובמטבעות שלנו  צריך שיהיו כל כך עד שיהא בכולם  חמשה לויט ושליש כסף צרוף  כסף טהור  ויכול ליתן לכהן אפילו שאר חפצים שיהיו שוים כך  אבל לא קרקעות או שטרות  ולכן אין פודין בשטר כסף  ונוהגין לעשות סעודה למצוה זאת א
164:2
 If he told one Cohen to redeem from him his son  he can't change his mind,  but if he did change his mind and redeemed him with another Cohen  then this redemption is valid.
   אמר לכהן אחד שיפדה ממנו את בנו  אסור לחזור בו  ואם חזר ופדה אותו מכהן אחר  הרי זה פדוי ב
164:3
 We don't redeem the first born until he has passed thirty days,  and on the thirty-first day we redeem him immediately  so as not to delay the commandment.  We don't redeem on Shabbat or a festival but we do redeem on Hol Hamoed.  It is customary to do the redemption during the day,  in any event, if the thirty-first day has passed  and they have not redeemed or it was on Shabbat or a festival  or a fast day they should redeem him immediately in the evening after,  and not wait to the next day so delaying the commandment more.
 
 
 
 אין פודין את הבכור עד שיעברו עליו שלשים יום  וביום שלשים ואחד יפדוהו מיד  שלא להשהות את המצוה  ואין פודין בשבת וביום טוב אבל בחול המועד פודין  נוהגין לעשות את הפדיון ביום ומכל מקום אם עבר יום שלשים ואחד  ולא פדה או שחל בשבת וביום טוב  או בתענית יש לפדותו תיכף בלילה שלאחריו  ולא ימתינו עד למחר להשהות המצוה יותר
ג
164:4
 The father brings the first born before the Cohen  and tells him that he is the first born, who opened the womb,1 to a Jewish mother  and brings money or the equivalent to five selaim in value,  and puts it before the Cohen and says to the Cohen  ''This is my son, my first born etc''  and then puts him before the Cohen.  The Cohen asks him ''Which do you prefer, etc''2  and he answers him and says  ''I want to redeem my son etc''.  While the father is holding the coins in his hand before giving them to the Cohen  he blesses ''...sanctified us with His mitzvot, and instructed us regarding the redemption of a son.''  and also ''Who has kept us alive...''  Then immediately gives the coins to the Cohen,  the Cohen takes the money and passes his hand  over the head of the son and says ''This instead of that etc''  and then puts his hand on the son's head  and blesses him,  saying ''May G-d make you like Efraim...''  ''May the Lord bless you and protect you...''  ''A long and happy life...''  ''The Lord will guard you from all evil...''  and then bless over a cup of wine,  if there isn't wine he blesses over any drink which is acceptable to drink in this place.  However he needs to do the redemption before washing hands for the meal,  because during the meal one doesn't bless on other drinks.  There isn't this problem if there is wine  and then one does the redemption after the blessing on the bread.

1) ie; he was born naturally.
2) ''Which do you prefer, to give me your first born or to redeem him?''
 
 האב מייתי ליה לבכור קמיה כהן  ומודיע לו שהוא בכור פטר רחם לאמו הישראלית  ומייתי כסף או שוה כסף חמשה סלעים  ומניח לפני כהן ואומר לכהן  זה בני בכורי וכו'  ואחר כך מניחו לפני הכהן  והכהן שואל אותו מאי בעית טפי, וכו  והוא משיב לו ואמר  חפץ אני לפדות את בני וכו'  ובעוד שהאב מחזיק את המטבעות בידו קודם שיתנם לכהן  מברך אשר קדשנו במצותיו וצונו על פדיון הבן  וגם שהחיינו  ונותן מיד את המטבעות לכהן  והכהן נוטל את הכסף ומוליכו בידו  על ראש הבן ואומר זה תחת זה וכו'  ואחר כך נותן את ידו על ראש הבן  ומברכו  ואומר ישימך וגו'  יברך ה' וישמרך וגו'  כי אורך ימים ושנות חיים וגו'  ה' ישמרך מכל רע וגו'  ואחר כך מברך על כוס יין  ואם אין יין מברך על שאר משקה שרגילין לשתות שם  אבל אזי צריכין לעשות הפדיון קודם נטילת ידים לסעודה  כי בתוך הסעודה אין מברכין על שאר משקים  מה שאין כן כשיש יין  שאז עושין הפדיון אחר ברכת המוציא
ד
164:5
 If the father is not with the child  he still can redeem him from a Cohen wherever he is,  and he says to the Cohen:  ''I have a first-born son to redeem''  and the Cohen says to him:  ''Which do you prefer etc''
 
 
 
 אם אין האב במקום הילד  יכול גם כן לפדותו מכהן באשר הוא שם ואומר לכהן  יש לי בן בכור לפדותו  והכהן אומר לו  מאי בעית טפי וכו'
ה
164:6
 On the subject of whether the Cohen returns afterwards  all the redemption money or only part to the father,  the Turei Zahav1 wrote the reason  (and one needs to check there)  and one who wants to perform the commandment properly,  should choose a poor Cohen, who knows Torah and is (G-d) fearing,  and the father and Cohen agree between themselves not to return,2  or that he gives it to him as a gift on condition that he returns it.

1) Rabbi David Halevi (1586-1667) also known as the Taz.
2) The redemption money.
   בענין מה שנוהגין שהכהן מחזיר אחר כך  את דמי הפדיון כולו או מקצתו להאב  כתב הטורי זהב טעם  וצריך עיון  ומי שרוצה לעשות המצוה כדבעי למיהוי  יבחור לו כהן עני בעל תורה ויראה והאב גם הכהן יגמרו בדעתם שלא להחזיר  או יתן לו במתנה על מנת להחזיר ו
164:7
 The mother is not obligated to redeem her son  and if the father has died  the Bet Din1 redeems him.

1) Rabbinic court.
   האם אינה חייבת לפדות את בנה  ואם מת האב  הבית דין פודין אותו ז
164:8
 If the father transgressed and didn't redeem his son,  or the father died and the Bet Din didn't redeem him,  he (the son) is obligated by himself to redeem himself,  when he becomes adult.  He blesses  ''...sanctified us with His mitzvot, and instructed us regarding the redemption of a first-born.''1  and ''Who has kept us alive...''

1) Note the change in the wording from ''son'' to ''first-born''.
   עבר האב ולא פדה את בנו  או שמת האב והבית דין לא פדה אותו  חייב הוא בעצמו לפדות את עצמו  כשיגדיל  ומברך  אשר קדשנו במצותיו וצונו על פדיון בכור  ושהחיינו ח
164:9
 Cohanim and Levi'im are exempt from having to redeem their (first-born) sons,  even the daughter of a Cohen or the daughter of a Levite who is married to an Israelite,1 the son is exempt from having to be redeemed.  If the daughter of a Cohen had intercourse with a non-Jew and became pregnant from him,  or even became pregnant afterwards with permission,2  the son requires redemption,  because his mother is no longer sanctified as a Cohen's daughter  due to intercourse with the non-Jew,  similarly with the other forbidden relationships which make her non-sanctified.3

1) All male Jews are divided into three categories. The Cohanim - direct descendents on the male side from Pinchas (the grandson of Aharon), the Levi'im - direct descendents on the male side from the tribe of Levi, and the rest - the Israelites. The first group retain certain privileges today, blessing the people (Shulchan Aruch Orach Chayim Chapter 7), first aliyah in the Toah reading (Ch. 23:9, and Ch. 78), priority in saying Grace after Meals (Ch. 45:5) and also certain limitations such as keeping away from the dead (Ch. 202). The levi'im (normally) get the second aliyah.
 
2) Since abortion is forbidden under Jewish law if the mother's life is not in danger, she has to have the baby in these circumstances.

3) For example, if her father, the Cohen, married a women forbidden to him, such as a divorcee or a chalitza, their daughter loses the sanctity of being a Cohen's daughter.
   כהנים ולוים פטורים מפדיון הבן  ואפילו בת כהן או בת לוי נישאת לישראל הבן פטור מפדיון  ואם בת כהן נבעלה לאינו יהודי ונתעברה ממנו  או אפילו נתעברה אחר כך בהיתר  הבן חייב בפדיון שהרי אמו נתחללה מן הכהונה  על ידי בעילת האינו יהודי  וכן על ידי שאר בעילת איסור שהיא מתחללת ט
164:10  A woman who miscarried and afterwards gave birth to a healthy son,  needs to consult a religious authority.1

1) Whether her son needs redemption or not.
   אשה שהפילה ואחר כך ילדה בן קיימא  צריכין לעשות שאלה י
 
We are grateful to Yona Newman for generously allowing us to use his translation.
 

Click here to see many free Kitzur Shulchan Aruch resources including charts, articles, audios and videos

Today's learning was dedicated
לזכר נשמת ר' צבי אריה בן ר' שלמה ניסן ור' יעקב זכריה בן ר' שלמה ניסן
If you want to dedicate a day's learning of Kitzur Shulchan Aruch, click here.


Copyright © 2023 Kitzur365, All rights reserved.





Please Mr. Netanyahu, Mr. Ben Gvir, Mr. Smotrich and Mr. Gallant unite and bring Hashem’s Righteousness back to the Har HaBayit?

Under HaShem’s Righteousness the Har HaBayit shall become a Prayer House for all peoples. Jews, Muslims, and Christians when they put away Avoda Zara and their false doctrines……

By annulling that covenant made with the Islamic authorities in ’67 on the Har Habayit and all other covenants, banning all crimes and abominations by PA, Hamas and Islamic Jihad with an Iron fist declaring Jewish Sovereignty in all the Land Hashem gave the Jewish People in ’67.


בבקשה מר נתניהו, מר בן גביר, מר סמוטריץ' ומר גלנט תתאחדו והחזירו את צדקת ה' להר הבית,
?

תחת צדקת השם הר הבית יהפוך לבית תפילה לכל העמים: יהודים, מוסלמים ונוצרים כשהם מסירים עבודה זרה ואת דוקטרינות השקר שלהם...

על ידי ביטול הברית שנכרתה עם השלטונות האיסלאמיים בשנת 67' על הר הבית וכל שאר הבריתות, איסור על כל הפשעים והתועבות שנעשות על ידי הרשות הפלסטינית, חמאס והג'יהאד האסלאמי. והכרזת ריבונות יהודית על כל ארץ ישראל.

 

Come let us Pray that Hashem's Righteousness shall 'return' to the Har haBayit and the whole of Eretz Israel.

בוא נתפלל שצדקת ה' 'תשוב' להר הבית ולארץ ישראל כולה.

Free to study all Jewish Scripture:

חופשי ללמוד את כל כתבי הקודש היהודיים:

Sefaria Calendar - לוח שנה ספריה



   

Our Prayer and hope: All the gates to the Har haBayit have to be opened for Jews and non-Jews seven days in the week 24 hours a day. The Jews need to have the freedom to go with Tefillin, Tallit and Torah Scroll up on the Mountain to serve Hashem. And do קידה ('Kidah' prostate, laying down, before Hashem) Everyone showing his/her respect for the Jewish and all other religions. But NOT for the words/deeds/sins spoken against any word of the Torah of Moshe Rabbeinu and the 'real' teachings of the Jewish Rabbis. The Jews must be the guardians of the Har haBayit.



תפילתנו ותקוותנו: כל שערי הר הבית צריכים להיפתח עבור יהודים ולא-יהודים שבעה ימים בשבוע 24 שעות ביממה. ליהודים צריך להיות חופש ללכת עם תפילין, טלית וספר תורה במעלה ההר כדי לשרת את ה' ולקוד קידה .מתוך הפגנת כבוד ליהודים ולכל הדתות האחרות, אבל לא למילים/למעשים/לחטאים הנאמרים נגד תורת משה רבנו. מלמודי רבנים, היהודים חייבים להיות שומרי הר הבית.



   

Let's pray for a death sentence for the Palestinian Authority, Hamas, Hezbollah and for the continuation of the Jewish settlement in Judea and Samaria. The Palestinian Authority, Hamas and Hezbollah must disappear. Enough of the hatred from the world (the USA, the European Union, and the UN!) against the Jewish people.

 



בואו נתפלל לגזר דין מוות לרשות הפלסטינית, חמאס, חיזבאללה ולמען התיישבות יהודית ביהודה ושומרון. הרשות הפלסטינית, חמאס וחיזבאללה חייבים להעלם. די לשנאה מהעולם (ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם!) נגד העם היהודי!





The Jews have the mission to change the Har HaBayit, from her situation now, into a Prayer House for all peoples based on the Torah Law of Moshe Rabbeinu.

 





על היהודים מוטלת המשימה לשנות את הר הבית, ממצבו הקיים, לבית תפילה לכל העמים על פי חוק התורה של משה רבנו.

 

Ariel, hopefully your Representee

אריאל, מקווה שהנציג שלך

 

 

Click: If you have Prayer Requests

Har HaBait Jewish Sovereign for all Israel

I pray as a Jew when I bring your prayers.

Comments

Popular posts from this blog

The goal of the group's for Jewish Independency on the Har HaBait

Yahuda101 History of the Modern state of Israel

To my dear family, friends, and non-Jewish friends (Ephraim with a Jewish heart) a Shabbat Shalom.

Julius I ask