Today's Kitzur is 165:1-7
Some free resources that you may find helpful:
Here is the text of Today's Kitzur:
165:1 |
Every
father is obliged to educate his young sons in all the
mizvot, whether a mitzvah of the Torah or a mitzvah of the
Rabbis, every mitzvah according to the understanding of the boy or the
girl. Also to separate them from every prohibited thing as said the
text:1 ''Train up a child in the way he should go...'' and
if he doesn't (succeed to) remove these things, one should hit him with
a rod or the like, but not hit him with cruel blows, like the
lashes, every shrewd person will do according to his
understanding, and one especially needs to watch over them so that
they don't speak lies, and to teach them to speak the truth, and to
distance them from (making) oaths, and (the responsibility for) these
things rest on the fathers and the teachers.
1) Proverbs 22:6.
|
|
כל אב חייב לחנך את בניו הקטנים בכל המצות בין במצוה דאורייתא בין במצוה דרבנן כל מצוה ומצוה לפי דעת הקטן והקטנה וכן להפרישם מכל דבר איסור כמו שאמר הכתוב חנוך לנער על פי דרכו וגו' ואם לא יוסר בדברם יכהו בשבט וכדומה אבל לא יכהו מכות אכזריות כמו השוטים כל ערום יעשה בדעת וביותר צריכין להשגיח עליהם שלא ידברו שקרים וללמד לשונם דבר אמת ולהרחיקם מן השבועות ודברים אלו מוטלים על האבות ועל המלמדים |
א |
165:2 |
The
time to start teaching positive commandments, is for every
child according to his wisdom and his understanding for example, one
who knows about Shabbat, is obliged to hear kiddush and havdola and
everything associated. Education on negative commandments, whether from
the Torah or from the Rabbis, is for every child who has reached the
age of understanding, who understands when one says to him that this
is forbidden to do or forbidden to eat. One should educate the small
children to respond in the synagogue ''Amen'' and the rest of the
things. From the time that the child responds ''Amen'' he has a share
in the world to come. One needs to educate them that they should stand
in the synagogue in awe and in fear. But those who come and go and
play about, better not to bring them.
|
|
הגעת זמן החינוך למצות עשה הוא בכל תינוק לפי חכמתו והבנתו כגון היודע מענין שבת חייב לשמוע קידוש והבדלה וכל כיוצא בזה והחינוך במצות לא תעשה בין בדאורייתא בין בדרבנן הוא בכל תינוק שהוא בר הבנה שמבין כשאומרים לו שזה אסור לעשות או אסור לאכול ויש לחנך הקטנים שיענו בבית הכנסת אמן ושאר הדברים ומשעה שהתינוק עונה אמן יש לו חלק לעולם הבא וצריכין לחנכם שיעמדו בבית הכנסת באימה וביראה אבל אותם שהם רצים ושבים ומבלבלים מוטב שלא להביאם
|
ב |
165:3 |
Even
one who isn't the father of a child, is forbidden to give him a
prohibited item to eat, or to instruct him to do some forbidden
action. For the majority of halachic authorities even something
forbidden only by the Rabbinic authorities, is forbidden to give him to
eat or to instruct him to do. if the child is slightly ill and he
needs to eat something prohibited, one should permit to be given to
him, by a Gentile, something that's only prohibited by the
Rabbis (and on the matter of chametz on Pesach see the laws of Pesach). 1
1) Chapter 117:12.
|
|
אפילו מי שאינו אביו של קטן אסור שיתן לו דבר איסור לאכלו או לצוותו שיעשה איזה איסור לרוב הפוסקים אפילו דבר האסור רק מדרבנן אסור ליתן לו לאכול או לצוותו שיעשה ואם התינוק חולה קצת וצריך לאכול דבר איסר יש להתיר לתת לו על ידי אינו יהודי דבר שאינו אסור רק מדרבנן ולענין חמץ בפסח עיין בהלכות פסח |
ג |
165:4 |
Something
which isn't prohibited by itself, rather that the time causes
it, there is no mitzvah of education, therefore it's allowed to give a
child to eat before kiddush, even though one's obliged to teach him
about kiddush, but it's forbidden to give him to eat outside the
succah. For especially on Kiddush, which is like a negative
prohibition, that it's forbidden to eat before kiddush, on that they
were lenient. However, to transgress a positive commandment1 it's forbidden to give him.
1) The child isn't allowed to eat before kiddush in the succah,
because of the positive commandment to eat only in the succah during
Succot. If it's not Succot, we can allow him to eat before kiddush,
because this is only a negative commandment of not eating before
kiddush, which doesn't apply to children.
|
|
דבר שאין בו איסור מצד עצמו אלא שהיום גורם אין מצות חינוך ולפיכך מותר ליתן לתינוק לאכול קודם קידוש אף על גב דחייב לחנכו בקידוש אבל אסור ליתן לו לאכול חוץ לסוכה דדוקא בקידוש שהוא כמו איסור לאו שאסור לאכול קודם קידוש בזה קיל אבל לעבור על עשה אסור ליתן לו |
ד |
165:5 |
It's
forbidden to give to a child even if he's under nine years old, that
he should take out some object on Shabbat even for the sake of a
mitzvah, for example, a Siddur or Chumash to the synagogue, and the
like.
|
|
אסור ליתן לתינוק אפילו אם הוא פחות מתשע שנים שיוציא איזה דבר בשבת אפילו לצורך מצוה כגון סידור וחומש לבית הכנסת וכדומה |
ה |
165:6 |
A
child that stole something, if (we saw) immediately we oblige him to
return it, if (we) didn't (see) immediately (he's) exempt from man's
justice even after he grows up, however, to avoid Heavenly
judgement he's obliged to pay when he grows up. Similarly, if he did
any other sins when he was small, when he reaches the age of
understanding, it's best if he takes on some form of repentance. On
this was said:1 ''Also that the soul be without knowledge is not good''.
1) Proverbs 19:2.
|
|
קטן שגנב איזה דבר אם הוא בעין מחוייבין להחזירו ואם אינו בעין פטור מדיני אדם אף לאחר שיגדיל אך לצאת ידי שמים חייב לשלם כשיגדיל וכן אם עשה שאר עבירות בקטנותו כשהוא בר הבנה טוב שיקבל עליו איזה דבר לתשובה ועל זה נאמר גם בלא דעת נפש לא טוב |
ו |
165:7 |
One
shouldn't threaten a child that one will hit him at some later
time, rather if one saw him do some action, one should hit him
immediately or keep quiet altogether. It happened that a child run
away from school, and his father frightened him that he would be
punished, and the child went and killed himself. Said our sages, of
blessed memory:1 ''lust, a child, and a woman, the left pushes away,2 and the right brings them near''.3 One shouldn't cause fear to a child over an unclean thing.
1) Sanhedrin 107b.
2) One shouldn't push them away too much - treat them too harshly - in case one fails completely (ibid.).
3) One shouldn't bring them too near - spoil them too much - so that they come to sin (ibid.) |
|
לא יאיים על התינוק שיכהו לאחר זמן אלא אם רואהו עושה איזה מעשה יכהו מיד או ישתוק לגמרי מעשה בתינוק שברח מבית הספר והפחידו אביו שיכהו הלך התינוק והמית את עצמו אמרו רבותינו זכרונם לברכה יצר תינוק ואשה תהא שמאל דוחה וימין מקרבת לא יעשה מורא לתינוק בדבר טמא |
ז |
We are grateful to Yona Newman for generously allowing us to use his translation.
|
|
|
Comments
Post a Comment