Daily Kitzur Shulchan Aruch Kitzur 165:1-7

 Daily Kitzur Shulchan Aruch Kitzur 165:1-7

Today is Tuesday, April 18, 2023
Have you learned Kitzur Shulchan Aruch today?

Today's Kitzur is 165:1-7
Some free resources that you may find helpful:

Click here to see many free Kitzur Shulchan Aruch resources including charts, articles, audios and videos


Here is the text of Today's Kitzur:
165:1
 Every father is obliged to educate  his young sons in all the mizvot,  whether a mitzvah of the Torah  or a mitzvah of the Rabbis, every mitzvah according to the understanding  of the boy or the girl.  Also to separate them from every prohibited thing  as said the text:1 ''Train up a child in the way he should go...''  and if he doesn't (succeed to) remove these things,  one should hit him with a rod or the like,  but not hit him with cruel blows,  like the lashes,  every shrewd person will do according to his understanding,  and one especially needs to watch over them  so that they don't speak lies,  and to teach them to speak the truth,  and to distance them from (making) oaths, and (the responsibility for) these things rest  on the fathers and the teachers.

1) Proverbs 22:6.
   כל אב חייב לחנך  את בניו הקטנים בכל המצות  בין במצוה דאורייתא  בין במצוה דרבנן  כל מצוה ומצוה לפי דעת  הקטן והקטנה  וכן להפרישם מכל דבר איסור  כמו שאמר הכתוב  חנוך לנער על פי דרכו וגו'  ואם לא יוסר בדברם  יכהו בשבט וכדומה אבל לא יכהו מכות אכזריות  כמו השוטים  כל ערום יעשה בדעת  וביותר צריכין להשגיח עליהם  שלא ידברו שקרים  וללמד לשונם דבר אמת  ולהרחיקם מן השבועות  ודברים אלו מוטלים על האבות ועל המלמדים א
165:2
 The time to start teaching positive commandments, is for every child according to his wisdom and his understanding for example, one who knows about Shabbat, is obliged to hear kiddush and havdola  and everything associated. Education on negative commandments, whether from the Torah or from the Rabbis, is for every child who has reached the age of understanding, who understands when one says to him that this is forbidden to do or forbidden to eat.  One should educate the small children to respond in the synagogue ''Amen'' and the rest of the things.  From the time that the child responds ''Amen'' he has a share in the world to come.  One needs to educate them that they should stand in the synagogue in awe and in fear. But those who come and go and play about, better not to bring them.
 
 
 
 הגעת זמן החינוך למצות עשה  הוא בכל תינוק  לפי חכמתו והבנתו  כגון היודע מענין שבת  חייב לשמוע קידוש והבדלה וכל כיוצא בזה  והחינוך במצות לא תעשה  בין בדאורייתא בין בדרבנן  הוא בכל תינוק שהוא בר הבנה  שמבין כשאומרים לו שזה אסור לעשות  או אסור לאכול  ויש לחנך הקטנים  שיענו בבית הכנסת אמן  ושאר הדברים  ומשעה שהתינוק עונה אמן יש לו חלק לעולם הבא  וצריכין לחנכם שיעמדו בבית הכנסת באימה וביראה  אבל אותם שהם רצים ושבים ומבלבלים  מוטב שלא להביאם
ב
165:3
 Even one who isn't the father of a child, is forbidden to give him a prohibited item to eat, or to instruct him to do some forbidden action. For the majority of halachic authorities even something forbidden only by the Rabbinic authorities, is forbidden to give him to eat or to instruct him to do.  if the child is slightly ill and he needs to eat something prohibited, one should permit to be given to him, by a Gentile, something that's only prohibited by the Rabbis (and on the matter of chametz on Pesach see the laws of Pesach).1

1) Chapter 117:12.
   אפילו מי שאינו אביו של קטן  אסור שיתן לו דבר איסור לאכלו  או לצוותו שיעשה איזה איסור  לרוב הפוסקים  אפילו דבר האסור רק מדרבנן  אסור ליתן לו לאכול או  לצוותו שיעשה ואם התינוק חולה קצת  וצריך לאכול דבר איסר  יש להתיר לתת לו על ידי אינו יהודי  דבר שאינו אסור רק מדרבנן  ולענין חמץ בפסח עיין בהלכות פסח ג
165:4
 Something which isn't prohibited by itself, rather that the time causes it, there is no mitzvah of education, therefore it's allowed to give a child to eat before kiddush, even though one's obliged to teach him about kiddush, but it's forbidden to give him to eat outside the succah. For especially on Kiddush, which is like a negative prohibition, that it's forbidden to eat before kiddush, on that they were lenient.  However, to transgress a positive commandment1 it's forbidden to give him.

1) The child isn't allowed to eat before kiddush in the succah, because of the positive commandment to eat only in the succah during Succot. If it's not Succot, we can allow him to eat before kiddush, because this is only a negative commandment of not eating before kiddush, which doesn't apply to children.
   דבר שאין בו איסור מצד עצמו  אלא שהיום גורם  אין מצות חינוך  ולפיכך מותר ליתן לתינוק  לאכול קודם קידוש  אף על גב דחייב לחנכו בקידוש  אבל אסור ליתן לו לאכול חוץ לסוכה  דדוקא בקידוש  שהוא כמו איסור לאו  שאסור לאכול קודם קידוש  בזה קיל  אבל לעבור על עשה  אסור ליתן לו ד
165:5
 It's forbidden to give to a child  even if he's under nine years old,  that he should take out some object on Shabbat  even for the sake of a mitzvah,  for example, a Siddur or Chumash to the synagogue,  and the like.
   אסור ליתן לתינוק  אפילו אם הוא פחות מתשע שנים  שיוציא איזה דבר בשבת  אפילו לצורך מצוה  כגון סידור וחומש לבית הכנסת  וכדומה ה
165:6
 A child that stole something,  if (we saw) immediately we oblige him to return it,  if (we) didn't (see) immediately (he's) exempt from man's justice  even after he grows up,  however, to avoid Heavenly judgement  he's obliged to pay when he grows up.  Similarly, if he did any other sins when he was small,  when he reaches the age of understanding,  it's best if he takes on some form of repentance.  On this was said:1  ''Also that the soul be without knowledge is not good''.

1) Proverbs 19:2.
   קטן שגנב איזה דבר  אם הוא בעין מחוייבין להחזירו  ואם אינו בעין פטור מדיני אדם  אף לאחר שיגדיל  אך לצאת ידי שמים חייב לשלם כשיגדיל  וכן אם עשה שאר עבירות בקטנותו  כשהוא בר הבנה  טוב שיקבל עליו איזה דבר לתשובה  ועל זה נאמר  גם בלא דעת נפש לא טוב ו
165:7  One shouldn't threaten a child  that one will hit him at some later time,  rather if one saw him do some action,  one should hit him immediately  or keep quiet altogether.  It happened that a child run away from school,  and his father frightened him that he would be punished,  and the child went and killed himself.  Said our sages, of blessed memory:1  ''lust,  a child,  and a woman,  the left pushes away,2  and the right brings them near''.3  One shouldn't cause fear to a child over an unclean thing.

1) Sanhedrin 107b.
2) One shouldn't push them away too much - treat them too harshly - in case one fails completely (ibid.).
3) One shouldn't bring them too near - spoil them too much - so that they come to sin (ibid.)
   לא יאיים על התינוק  שיכהו לאחר זמן  אלא אם רואהו עושה איזה מעשה  יכהו מיד  או ישתוק לגמרי  מעשה בתינוק שברח מבית הספר  והפחידו אביו שיכהו  הלך התינוק והמית את עצמו אמרו רבותינו זכרונם לברכה  יצר  תינוק  ואשה  תהא שמאל דוחה  וימין מקרבת  לא יעשה מורא לתינוק בדבר טמא ז
 
We are grateful to Yona Newman for generously allowing us to use his translation.
 

Click here to see many free Kitzur Shulchan Aruch resources including charts, articles, audios and videos

Today's learning was dedicated
לזכר נשמת ר' צבי אריה בן ר' שלמה ניסן ור' יעקב זכריה בן ר' שלמה ניסן
If you want to dedicate a day's learning of Kitzur Shulchan Aruch, click here.

  
Copyright © 2023 Kitzur365, All rights reserved.




Please Mr. Netanyahu, Mr. Ben Gvir, Mr. Smotrich and Mr. Gallant unite and bring Hashem’s Righteousness back to the Har HaBayit?

Under HaShem’s Righteousness the Har HaBayit shall become a Prayer House for all peoples. Jews, Muslims, and Christians when they put away Avoda Zara and their false doctrines……

By annulling that covenant made with the Islamic authorities in ’67 on the Har Habayit and all other covenants, banning all crimes and abominations by PA, Hamas and Islamic Jihad with an Iron fist declaring Jewish Sovereignty in all the Land Hashem gave the Jewish People in ’67.


בבקשה מר נתניהו, מר בן גביר, מר סמוטריץ' ומר גלנט תתאחדו והחזירו את צדקת ה' להר הבית,
?

תחת צדקת השם הר הבית יהפוך לבית תפילה לכל העמים: יהודים, מוסלמים ונוצרים כשהם מסירים עבודה זרה ואת דוקטרינות השקר שלהם...

על ידי ביטול הברית שנכרתה עם השלטונות האיסלאמיים בשנת 67' על הר הבית וכל שאר הבריתות, איסור על כל הפשעים והתועבות שנעשות על ידי הרשות הפלסטינית, חמאס והג'יהאד האסלאמי. והכרזת ריבונות יהודית על כל ארץ ישראל.

 

Come let us Pray that Hashem's Righteousness shall 'return' to the Har haBayit and the whole of Eretz Israel.

בוא נתפלל שצדקת ה' 'תשוב' להר הבית ולארץ ישראל כולה.

Free to study all Jewish Scripture:

חופשי ללמוד את כל כתבי הקודש היהודיים:

Sefaria Calendar - לוח שנה ספריה



   

Our Prayer and hope: All the gates to the Har haBayit have to be opened for Jews and non-Jews seven days in the week 24 hours a day. The Jews need to have the freedom to go with Tefillin, Tallit and Torah Scroll up on the Mountain to serve Hashem. And do קידה ('Kidah' prostate, laying down, before Hashem) Everyone showing his/her respect for the Jewish and all other religions. But NOT for the words/deeds/sins spoken against any word of the Torah of Moshe Rabbeinu and the 'real' teachings of the Jewish Rabbis. The Jews must be the guardians of the Har haBayit.



תפילתנו ותקוותנו: כל שערי הר הבית צריכים להיפתח עבור יהודים ולא-יהודים שבעה ימים בשבוע 24 שעות ביממה. ליהודים צריך להיות חופש ללכת עם תפילין, טלית וספר תורה במעלה ההר כדי לשרת את ה' ולקוד קידה .מתוך הפגנת כבוד ליהודים ולכל הדתות האחרות, אבל לא למילים/למעשים/לחטאים הנאמרים נגד תורת משה רבנו. מלמודי רבנים, היהודים חייבים להיות שומרי הר הבית.



   

Let's pray for a death sentence for the Palestinian Authority, Hamas, Hezbollah and for the continuation of the Jewish settlement in Judea and Samaria. The Palestinian Authority, Hamas and Hezbollah must disappear. Enough of the hatred from the world (the USA, the European Union, and the UN!) against the Jewish people.

 



בואו נתפלל לגזר דין מוות לרשות הפלסטינית, חמאס, חיזבאללה ולמען התיישבות יהודית ביהודה ושומרון. הרשות הפלסטינית, חמאס וחיזבאללה חייבים להעלם. די לשנאה מהעולם (ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם!) נגד העם היהודי!





The Jews have the mission to change the Har HaBayit, from her situation now, into a Prayer House for all peoples based on the Torah Law of Moshe Rabbeinu.

 





על היהודים מוטלת המשימה לשנות את הר הבית, ממצבו הקיים, לבית תפילה לכל העמים על פי חוק התורה של משה רבנו.

 

Ariel, hopefully your Representee

אריאל, מקווה שהנציג שלך

 

 

Click: If you have Prayer Requests

Har HaBait Jewish Sovereign for all Israel

I pray as a Jew when I bring your prayers.

Comments

Popular posts from this blog

The goal of the group's for Jewish Independency on the Har HaBait

Yahuda101 History of the Modern state of Israel

To my dear family, friends, and non-Jewish friends (Ephraim with a Jewish heart) a Shabbat Shalom.

Julius I ask