167:1 |
It's
forbidden to gain any benefit from idols, it, its articles, its
ornaments, and its offerings. If there got mixed up with these
things, even one in a thousand of permitted items, all the mixture is
forbidden to have benefit from.
|
|
אלילים אסורים בהנאה היא ותשמישה ונויה ותקרובה ואם נתערב מדברים אלו אפילו אחד באלף של היתר אוסר כל התערובות בהנאה |
א |
167:2 |
Idols of a Gentile and also its articles and its ornaments can be annulled. When the Gentile annulls it, by hand,1 that there won't be any more idol worship or articles or ornaments for idol worship, it's permitted.
1) With a gesture.
|
|
אלילים של אינו יהודי וכן תשמישה ונויה יש להן ביטול שכשמבטל אותה האינו יהודי בידים שלא תהא עוד עבודה זרה או תשמיש או נוי לעבודה זרה הותרו |
ב |
167:3 |
Candles
that were lit before it, and afterwards the Gentile put them out, for
his own reasons, and (then) sells them to a Jew, are permitted, since
he put them out for himself this annuls them. In any case, one
shouldn't make them into candles for a mizvah, and also any object used
for idol worship, even though they were annulled and are permitted
for every day use, they are forbidden for the purposes of a
mizvah because of ''distasteful to exalted''.1
1) One doesn't change an objects' use from something profane to something holy.
|
|
נרות שהדליקו לפניה ואחר כך כיבן האינו יהודי לצורך עצמו ומכרן לישראל מותרין דכיון שכיבם לצורך עצמו זהו ביטולן ומכל מקום אין לעשות מהן נרות של מצוה וכן כל דבר של עבודה זרה אף על פי שנתבטל ומותר להדיוט אסור לדבר מצוה משום דמאיסי לגבוה |
ג |
167:4 |
The
(special) clothes worn by the priests that minister to the place of
the idols, Some (authorities) say they are considered as ornaments for
them, and not ornaments for the idols, and they don't need
annulling. Some (authorities) require annullment.
|
|
המלבושים שלובשים הכהנים כשנכנסים לבית אלילים יש אומרים דנוי שלהם הן ולא נוי של אלילים ואינן צריכין ביטול ויש מי שמצריך ביטול |
ד |
167:5 |
It's forbidden to look at an idol and its ornament, as it's said:1 ''turn
not to idols'' One needs to distance oneself from its house and
certainly from the idol itself, four cubits so as not to pass by there.
1) Lev. 19:4.
|
|
אסור להסתכל באליל ובנוי שלו שנאמר אל תפנו אל האלילים וצריכין להרחיק מן הבית ומכל שכן מן האליל עצמו ארבע אמות שלא לעבור שם |
ה |
167:6 |
One
has a thorn in ones foot, or some of his coins became scattered, in
front of an idol, one shouldn't bend over to remove the thorn or to
pick up the coins, since it will look as if one's bowing to it. Even
if no one sees, in any case it's forbidden, unless one sits, or turns
to the back, or faces to the side of the idol, and afterwards picks
(them) up.
|
|
ישב לו קוץ ברגלו או נתפזרו לו מעות בפני אליל לא ישוח להסיר את הקוץ או ליטול את המעות מפני שנראה כמשתחוה לו ואפילו אין אדם רואה מכל מקום אסור אלא ישב או יפנה אחוריו או צדו לצד האליל ואחר כך יטול
|
ו |
167:7 |
Some
(authorities) say that it's forbidden to loan (money) for the sake of
building a house to idols, or for jewelry or for use. Certainly it's
forbidden to sell them (its) articles and the one who refrains (from
this) will be rewarded. One shouldn't look at the Gentile's
books, except the ''Book of the Judges'' and ''Writings''1 If one's concerned because of (the Gentile's) hostility, in any case what one can leave out, one should leave out.
1) The Book of Judges - ''Shoftim'' - and Writings - ''Ketuvim'' -
are included in the Jewish writings but were also recognised and used by
the Gentiles.
|
|
יש מי שאומר שאסור להלוות לצורך בנין אלילים או לתכשיטים או למשמשים וכל שכן דאסור למכור להם תשמישים והמונע מצליח ואין לקשר ספרי אינו יהודי חוץ מספרי הדיינים והסופרים ואם חושש משום איבה על כל פנים מה שיכול להשמט ישמט |
ז |
167:8 |
A place where the idol worshippers gather together, and it's said that there they are forgiven their sins,1 it's forbidden to carry out business with them there.
1) The Catholic confessional for example.
|
|
מקום שמתקבצים עובדי כוכבים ואומרים ששם מוחלים להם עונותיהם אסור לשאת ולתת שם עמהם |
ח |
167:9 |
It's
forbidden to mention the name of an idol whether for a reason, such
as saying to one's friend: ''wait for me by the side of such-and-such
idol'' or whether for no reason, as it's said:1 ''make no mention of the name of other gods'' It's forbidden to cause idolators to say the name of their idols as it's said:2 ''neither
let it be heard out of your mouth'' you shouldn't cause it to be
heard. If a Gentile obliges one to swear an oath, some (authorities)
are lenient and allow one to swear. The names of their festivals are
like people's names, and there is no concern about mentioning
them, provided one doesn't call them like the Gentile refers to
them in a tone of importance.
1) Exodus 23:13.
2) ibid.
|
|
אסור להזכיר שם אלילים בין לצורך כגון לומר לחבירו המתן לי בצד עבודה זרה פלוני בין שלא לצורך שנאמר ושם אלהים אחרים לא תזכירו ואסור לגרום לעובדי כוכבים שיזכיר שם אלילים שנאמר לא ישמע על פיך לא ישמע בגרמא שלך ואם נתחייב לו אינו יהודי שבועה יש מקילין להניח לו לישבע שם החגים שהם כשמות בני אדם אין חשש להזכירם והוא שלא יקראם כמו שהאינו יהודי מזכיר אותם בלשון חשיבות |
ט |
167:10 |
All scoffing is forbidden except scoffing at idol worship which is allowed.
|
|
כל לצנותא אסורא חוץ מליצנותא דעבודה זרה דשריא
|
י |
167:11 |
It's forbidden to give a free gift to a Gentile from the seven nations1 that one doesn't know him. as it's written:2 ''nor show mercy to them'' and this was explained:3 ''don't give them any free gifts'' for also he will pay his recompense or has already paid him, and this is like a sale.
1) The 7 nations of Canaan - the Canaanites, Amorites, Hittites, Jebusites, Hivites, Perizzites, and Girgashites.
Note: Some editions of the Kitzur leave out the phrase "from the seven nations".
2) Deut. 7:2.
3) Talmud Bavli Avodah Zara 20a.
|
|
אסור ליתן מתנת חנם לאינו יהודי משבעה עממים שאינו מכירו דכתיב ולא תחנם ודרשינן לא תתן להם מתנת חנם אבל אם הוא מכירו לא הוי מתנת חנם שגם הוא ישלם גמולו או כבר שילם לו והוי כמו מכירה |
יא |
167:12 |
It's
forbidden to say something in praise of them, even to say how
handsome this idolator is in appearance. Certainly, one shouldn't
praise their actions or that one liked something they said, which is
also in the category of ''don't show mercy to them - don't show them
grace''1 However, if one intends by ones praise of him to
praise the Holy One, Blessed be He, who created a handsome person like
this, it's allowed.
1) Rashi on Deut. 7:2.
|
|
אסור לספר בשבחן אפילו לומר כמה נאה עובד כוכבים זה בצורתו ומכל שכן שלא לספר בשבח מעשיו או שיחבב דבר מדבריו שזהו גם כן בכלל לא תחנם לא תתן להם חן אבל אם מכוין בשבחו להודות להקדוש ברוך הוא שברא בריה נאה כזו מותר |
יב |
167:13 |
It's
allowed to support their poor people and to visit their sick, and to
bury their dead, and to eulogize them and comfort their
mourners, because of the paths of peace.
|
|
מותר לפרנס ענייהם ולבקר חוליהם ולקבור מתיהם ולהספידן ולנחם אבליהם משום דרכי שלום |
יג |
167:14 |
A Jew shouldn't be alone with a Gentile from one of the seven nations, because they are suspected of being murderers.1
1) lit; of spilling blood.
|
|
לא יתיחד ישראל עם אינו יהודי משבעה עממים מפני שהם חשודים על שפיכות דמים |
יד |
167:15 |
A
non-Jewess shouldn't breast feed a Jewish child in her home, even if
others are standing by her. However, in a Jew's home, she is allowed
to breast feed him, if others are standing by her, or are going in and
out, provided he isn't left with her alone at night.
|
|
אינה יהודית לא תניק לילד ישראל בביתה ואפילו אחרים עומדים על גבה אבל בבית ישראל מותרת להניקו אם אחרים עומדים על גבה או יוצאים ונכנסים והוא שלא יניחנו עמה לבדו בלילה |
טו |
Comments
Post a Comment