Daily Kitzur Shulchan Aruch Today's Kitzur is 89:1-6

 Daily Kitzur Shulchan Aruch Today's Kitzur is 89:1-6

Today is Friday, April 21, 2023
Have you learned Kitzur Shulchan Aruch today?

Today's Kitzur is 89:1-6
Some free resources that you may find helpful:

Click here to see many free Kitzur Shulchan Aruch resources including charts, articles, audios and videos


Here is the text of Today's Kitzur:
89:1
 One's vessel that one put on it just before Shabbat a ''set apart'' object intentionally,  and it was one's intention that it will lie there when Shabbat comes in,  this vessel becomes a base for a thing forbidden,  and even if one removed from there the ''set apart'' object on Shabbat, nevertheless because it was lying there at twilight1  then the vessel becomes a base for a thing forbidden,  it is forbidden to handle it also afterwards the whole day,  even if one needs the object itself or the place it occupies.

1) On Friday evening.
   כלי שלו שהניח עליו בערב שבת דבר מוקצה בכוונה והיה דעתו שיהא מונח שם בהכנסת שבת  נעשה הכלי בסיס לדבר האסור  ואפילו ניטלה משם המוקצה ביום השבת מכל מקום כיון שהיתה מנוחת שם בין השמשות  ונעשה אז הכלי בסיס לדבר האסור  אסור לטלטלו גם אחר כך כל היום  אפילו לצורך גופו ולצורך מקומו א
89:2
 There was resting there when Shabbat came in, also an object that is permitted to handle,  and the vessel became a base for a thing forbidden,  and for a thing permitted.  If the permitted object is more important to one (then) it is permitted to handle it.  If the forbidden object is more important to one, one is forbidden to handle it.1  Therefore it is preferable to put the loaves on the table before twilight,  so that the tablecloth and the table will a base for the candles and the loaves,  and it will be allowed to handle them,  and if this was not done  then the tablecloth and the table each become a base for a thing forbidden  and are forbidden to be handled. Nevertheless, after the event, if there is a great need,  e.g.; a candle fell on the table and one needs to shake it,  one can rely on the authorities who reasoned that it was not made a base unless one intended that the forbidden object would remain there all Shabbat day.  The custom is to remove in the morning the candles  by a non-Jew and so it does not become a base.

1) The permitted object.
   היה מונח שם בהכנסת שבת גם דבר היתר  ונעשה הכלי בסיס לדבר האסור  ולדבר המותר  אם הדבר המותר יותר חשוב לו מותר לטלטלו  ואם הדבר האסור יותר חשוב לו אסור לטלטלו  ולכן טוב להניח את החלות על השלחן קודם בין השמשות  כדי שיהיו המפה והשלחן בסיס להנרות והחלות  ויהיו מותרין בטלטול  ואם לא עשאו כן  הרי נעשו המפה והשלחן בסיס לדבר האסור לחוד  ואסורין בטלטול  ומכל מקום בדיעבד אם יש צורך גדול  כגון שנפל נר על השלחן וצריכין לנערו  יש לסמוך על הפוסקים דסבירא להו דלא נעשה בסיס  אלא אם דעתו שתשאר שם המוקצה כל יום השבת  והרי המנהג להסיר בשחרית את המנורות  על ידי אינו יהודי ולא נעשה בסיס ב
89:3  There was money in a pocket sewn onto one's garment,  it is permitted to handle the garment, for the whole garment was not made a base, just the pocket,  and the pocket is subsidiary to the garment,  but one should not wear it even at home,  because we are concerned one may go out in it to the public domain.  However a compartment that is inside the table  (a drawer) and there is money in this compartment,  it is forbidden to handle the table,  because the compartment is a vessel itself and is not subsidiary to the table.
 
   היו מעות בכיס בתפור בבגדו  מותר לטלטל את הבגד שאין כל הבגד נעשה בסיס אלא הכיס  והכיס בטל לגבי הבגד  אבל אין ללבשו אפילו בביתו  דחיישינן שמא יצא בו לרשות הרבים  אבל תיבה שבתוך השלחן  מגרה ויש מעות בתיבה  אסור לטלטל את השלחן  משום דהתיבה הוא כלי בפני עצמה ולא בטל לגבי השלחן ג
89:4
 One does not make (a vessel) a base unless the ''set apart'' object  was placed there on (Friday at) twilight,  but if it was not there at twilight  rather only afterwards was it placed there, it doesn't make (the vessel) a base,  and it is permitted to handle the vessel even when the ''set apart'' object is on it.  Therefore it is permitted to shake the table  or the tablecloth (to remove) food particles,1  this is provided the table or tablecloth was not made a base  due to candles (on them) as mentioned above in Law 2.

1) lit. bones and peelings.
   לא נעשה בסיס אלא אם כן המוקצה  היה מונח שם בין השמשות  אבל אם לא היתה שם בין השמשות  רק אחר כך הניחה שם לא נעשה בסיס  ומותר לטלטל את הכלי אפילו בשעה שהמוקצה עליו  ולכן מותר לנער את השלחן  או את המפה מעצמות וקליפין  כשאין השלחן והמפה נעשה בסיס  מכח הנרות כמו שנזכר לעיל סעיף ב' ד
89:5
 It (the vessel) is not made a base unless one placed (the ''set apart'' object) deliberately,  that it will be there during twilight,  but if it remained there because one forgot it,  or it fell on there by itself (the vessel) isn't made a base.
   ולא נעשה בסיס אלא אם הניחו בכוונה  שיהא מונח שם בין השמשות  אבל אם נשאר שם מחמת שכחה  או שנפל מעצמו לשם לא נעשה בסיס ה
89:6  It doesn't become a base unless it's one's own vessel,  however, if one placed a ''set apart'' object on someone else's vessel,  it is not made a base,  because one doesn't make forbidden something that is not one's own,  when this would make things difficult for his friend.    ולא נעשה בסיס אלא כלי שלו  אבל אם הניח דבר מוקצה על כלי של אחר  לא נעשה בסיס  דאין אדם אוסר דבר שאינו שלו  בדלא ניחא ליה לחבריה ו
 
We are grateful to Yona Newman for generously allowing us to use his translation.
 

Click here to see many free Kitzur Shulchan Aruch resources including charts, articles, audios and videos

Today's learning was dedicated
לזכר נשמת ר' צבי אריה בן ר' שלמה ניסן ור' יעקב זכריה בן ר' שלמה ניסן
If you want to dedicate a day's learning of Kitzur Shulchan Aruch, click here.

  
Copyright © 2023 Kitzur365, All rights reserved.










Please Mr. Netanyahu, Mr. Ben Gvir, Mr. Smotrich and Mr. Gallant unite and bring Hashem’s Righteousness back to the Har HaBayit?

Under HaShem’s Righteousness the Har HaBayit shall become a Prayer House for all peoples. Jews, Muslims, and Christians when they put away Avoda Zara and their false doctrines……

By annulling that covenant made with the Islamic authorities in ’67 on the Har Habayit and all other covenants, banning all crimes and abominations by PA, Hamas and Islamic Jihad with an Iron fist declaring Jewish Sovereignty in all the Land Hashem gave the Jewish People in ’67.


בבקשה מר נתניהו, מר בן גביר, מר סמוטריץ' ומר גלנט תתאחדו והחזירו את צדקת ה' להר הבית,
?

תחת צדקת השם הר הבית יהפוך לבית תפילה לכל העמים: יהודים, מוסלמים ונוצרים כשהם מסירים עבודה זרה ואת דוקטרינות השקר שלהם...

על ידי ביטול הברית שנכרתה עם השלטונות האיסלאמיים בשנת 67' על הר הבית וכל שאר הבריתות, איסור על כל הפשעים והתועבות שנעשות על ידי הרשות הפלסטינית, חמאס והג'יהאד האסלאמי. והכרזת ריבונות יהודית על כל ארץ ישראל.

 

Come let us Pray that Hashem's Righteousness shall 'return' to the Har haBayit and the whole of Eretz Israel.

בוא נתפלל שצדקת ה' 'תשוב' להר הבית ולארץ ישראל כולה.

Free to study all Jewish Scripture:

חופשי ללמוד את כל כתבי הקודש היהודיים:

Sefaria Calendar - לוח שנה ספריה



   

Our Prayer and hope: All the gates to the Har haBayit have to be opened for Jews and non-Jews seven days in the week 24 hours a day. The Jews need to have the freedom to go with Tefillin, Tallit and Torah Scroll up on the Mountain to serve Hashem. And do קידה ('Kidah' prostate, laying down, before Hashem) Everyone showing his/her respect for the Jewish and all other religions. But NOT for the words/deeds/sins spoken against any word of the Torah of Moshe Rabbeinu and the 'real' teachings of the Jewish Rabbis. The Jews must be the guardians of the Har haBayit.



תפילתנו ותקוותנו: כל שערי הר הבית צריכים להיפתח עבור יהודים ולא-יהודים שבעה ימים בשבוע 24 שעות ביממה. ליהודים צריך להיות חופש ללכת עם תפילין, טלית וספר תורה במעלה ההר כדי לשרת את ה' ולקוד קידה .מתוך הפגנת כבוד ליהודים ולכל הדתות האחרות, אבל לא למילים/למעשים/לחטאים הנאמרים נגד תורת משה רבנו. מלמודי רבנים, היהודים חייבים להיות שומרי הר הבית.



   

Let's pray for a death sentence for the Palestinian Authority, Hamas, Hezbollah and for the continuation of the Jewish settlement in Judea and Samaria. The Palestinian Authority, Hamas and Hezbollah must disappear. Enough of the hatred from the world (the USA, the European Union, and the UN!) against the Jewish people.

 



בואו נתפלל לגזר דין מוות לרשות הפלסטינית, חמאס, חיזבאללה ולמען התיישבות יהודית ביהודה ושומרון. הרשות הפלסטינית, חמאס וחיזבאללה חייבים להעלם. די לשנאה מהעולם (ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם!) נגד העם היהודי!





The Jews have the mission to change the Har HaBayit, from her situation now, into a Prayer House for all peoples based on the Torah Law of Moshe Rabbeinu.

 





על היהודים מוטלת המשימה לשנות את הר הבית, ממצבו הקיים, לבית תפילה לכל העמים על פי חוק התורה של משה רבנו.

 

Ariel, hopefully your Representee

אריאל, מקווה שהנציג שלך

 

 

Click: If you have Prayer Requests

Har HaBait Jewish Sovereign for all Israel

I pray as a Jew when I bring your prayers.



Comments

Popular posts from this blog

The goal of the group's for Jewish Independency on the Har HaBait

Yahuda101 History of the Modern state of Israel

To my dear family, friends, and non-Jewish friends (Ephraim with a Jewish heart) a Shabbat Shalom.

Julius I ask