Daily Kitzur Shulchan Aruch Today's Kitzur is 170-171
|
Today's Kitzur is 170-171
Some free resources that you may find helpful:
Here is the text of Today's Kitzur:
170:1 |
There are two sidelocks at the end of the head 1 which
(grow from) the juncture between the right and left cheeks and the
ears, and even to cut them with scissors like a razor, that means very
close to the skin, and not leave anything of the hairs close to the
skin, some (authorities) forbid. Therefore, if one needs to shave them
for medical reasons, 2 one should take care not to shave
them too close to the skin. The length of the sidelocks is (measured)
from the hair on the forehead and to below the ear down to where the
bottom of the cheek meets the chin line.
1) It is forbidden to shave with a razor, the hair that grows down in
front of the ears. This hair is called ''peiyot'' or sidelocks.
2) For example, if an operation is needed in this area.
|
|
פיאות הראש הם שתים בסוף הראש והוא מקום חיבורו ללחי מימין ומשמאל אצל האוזן ואפילו לגלחם במספרים כעין תער דהיינו סמוך לבשר ולא משייר כלום מן השערות סמוך לבשר יש אוסרין ולכן אם צריך לגלחם לרפואה יזהר שלא לגלחם סמוך לבשר ממש ושיעור הפיאה מכנגד שער שעל פדחתו ועד למטה מן האוזן מקום שהלחי התחתון יוצא ומתפרד שם |
א |
170:2 |
The
''corners'' of the beard are not Torah forbidden to be cut except with a
razor. There are five ''corners'' and there are many opinions, 1 therefore a G-d fearing person should not use a razor on any part of the beard, even on the upper lip 2 or
below the throat, and there is no difference between a razor and a
sharp stone which cuts hair, such as pumice stone and they are also
forbidden. Those that remove the hair of the beard with a depilatory
cream, should be careful not to scrape the cream off with a
knife which might cut the hair, but rather use a wooden spatula or the
like.
1) Concerning where they are exactly on the beard.
2) That is the moustache. |
|
פיאות הזקן לא אסרה תורה להשחית אלא בתער והפאות הן חמש ורבו בהן הדעות לפיכך ירא שמים לא יעביר תער על כל זקנו כלל ואפילו על השפה העליונה או תחת הגרון ואין חילוק בין תער לאבן חד שחותך את השערות כגון ''פיגמאנט'' או ''פימסענשטיין'' שאסור גם כן ואותן שמסירין שער הזקן על ידי משיחה מסיד עם ''אוירעם'' יש להם ליזהר שלא לגרור את המשיחה בסכין 'שמא יחתוך שער רק יגררו בקיסם וכדומה |
ב |
171:1 |
It
is forbidden for a man to put on even one garment of a woman, even
though he is recognisable, by the rest of his clothes, as a
man. Similarly, it is forbidden for a women to wear even one garment of
a man. Not only garments are forbidden but also all ornaments, 1 and
all cosmetics and other beauty aids that are specific to
women, according to local custom, are forbidden for a man to adorn
himself and beautify himself. Similarly, everything which is especially
for a man is forbidden to a woman.
1) Jewelry.
|
|
אסור לאיש ללבוש אפילו מלבוש אחד של אשה אף על פי שהוא ניכר בשאר מלבושיו שהוא איש וכן אסור לאשה ללבוש אפילו מלבוש אחד של איש ולא לבד מלבושים אסורים אלא אפילו כל תכשיט וכל תיקון נוי ויופי המיוחד לאשה לפי מנהג המקום אסור לאיש שיתקשט ויתיפה בו וכן כל מה שמיוחד לאיש אסור לאשה |
א |
171:2 |
It
is forbidden for a man to remove the hair of the armpits or the
genital area even with scissors (used) like a razor, that is, cutting
very close to the skin, because this is a women's custom. It is
forbidden to cut with one's hand the hair of the armpit or the genital
area in order to remove them, but by his clothes it is permitted. One
who has scabs on his armpits or on the genital area, and is
uncomfortable because of the hairs, may remove them.
|
|
אסור לאיש להעביר שער בית השחי ובית הערוה אפילו במספרים כעין תער דהיינו שמגלחין סמוך לבשר ממש מפני שזהו תיקון לנשים ואסור לחוך בידו בשער בית השחי ובית הערוה כדי להשירן אבל על ידי בגדו מותר ומי שיש לו חטטין בבית השחי ובית הערוה ומצטער מחמת השערות מותר להעבירן
|
ב |
171:3 |
It
is forbidden for a man to pluck even one white hair from among the
black ones, for this is a woman's (custom) for beauty and is forbidden
from 'a man should not wear'.1 It is also forbidden for him
to color even one white hair to make it black and it is also forbidden
for a man to look in a mirror. If he looks because of medical
reasons, or to cut his own hair, or to remove spots on his face or
down from his head, this is permitted, and in a place where it is
customary for also the men to look in mirrors, all these actions are
permitted.
1) ... women's clothes - From Law 1 above. |
|
אסור לאיש ללקטן אפילו שערה אחת לבנה מתוך השחורות שזהו נוי אשה ואסור משום לא ילבש גבר וכן אסור לו לצבוע אפילו שערה אחת לבנה שתהא שחורה וכן אסור לאיש להסתכל במראה ואם רואה משום רפואה או שמספר עצמו או כדי להסיר הכתמים מעל פניו או הנוצות מראשו מותר ובמקום שהדרך הוא שגם האנשים רואים במראה בכל ענין מותר |
ג |
We are grateful to Yona Newman for generously allowing us to use his translation.
|
|
|
|
|
Please Mr. Netanyahu, Mr. Ben Gvir, Mr. Smotrich and Mr. Gallant unite and bring Hashem’s Righteousness back to the Har HaBayit?
Under HaShem’s Righteousness the Har HaBayit shall become a Prayer House for all peoples. Jews, Muslims, and Christians when they put away Avoda Zara and their false doctrines……
By annulling that covenant made with the Islamic authorities in ’67 on the Har Habayit and all other covenants, banning all crimes and abominations by PA, Hamas and Islamic Jihad with an Iron fist declaring Jewish Sovereignty in all the Land Hashem gave the Jewish People in ’67. | בבקשה מר נתניהו, מר בן גביר, מר סמוטריץ' ומר גלנט תתאחדו והחזירו את צדקת ה' להר הבית,?
תחת צדקת השם הר הבית יהפוך לבית תפילה לכל העמים: יהודים, מוסלמים ונוצרים כשהם מסירים עבודה זרה ואת דוקטרינות השקר שלהם... על ידי ביטול הברית שנכרתה עם השלטונות האיסלאמיים בשנת 67' על הר הבית וכל שאר הבריתות, איסור על כל הפשעים והתועבות שנעשות על ידי הרשות הפלסטינית, חמאס והג'יהאד האסלאמי. והכרזת ריבונות יהודית על כל ארץ ישראל. |
Come let us Pray that Hashem's Righteousness shall 'return' to the Har haBayit and the whole of Eretz Israel.
| בוא נתפלל שצדקת ה' 'תשוב' להר הבית ולארץ ישראל כולה. | Free to study all Jewish Scripture: | חופשי ללמוד את כל כתבי הקודש היהודיים: | Sefaria Calendar - לוח שנה ספריה
|
Our Prayer and hope: All the gates to the Har haBayit have to be opened for Jews and non-Jews seven days in the week 24 hours a day. The Jews need to have the freedom to go with Tefillin, Tallit and Torah Scroll up on the Mountain to serve Hashem. And do קידה ('Kidah' prostate, laying down, before Hashem) Everyone showing his/her respect for the Jewish and all other religions. But NOT for the words/deeds/sins spoken against any word of the Torah of Moshe Rabbeinu and the 'real' teachings of the Jewish Rabbis. The Jews must be the guardians of the Har haBayit. |
תפילתנו ותקוותנו: כל שערי הר הבית צריכים להיפתח עבור יהודים ולא-יהודים שבעה ימים בשבוע 24 שעות ביממה. ליהודים צריך להיות חופש ללכת עם תפילין, טלית וספר תורה במעלה ההר כדי לשרת את ה' ולקוד קידה .מתוך הפגנת כבוד ליהודים ולכל הדתות האחרות, אבל לא למילים/למעשים/לחטאים הנאמרים נגד תורת משה רבנו. מלמודי רבנים, היהודים חייבים להיות שומרי הר הבית. |
Let's pray for a death sentence for the Palestinian Authority, Hamas, Hezbollah and for the continuation of the Jewish settlement in Judea and Samaria. The Palestinian Authority, Hamas and Hezbollah must disappear. Enough of the hatred from the world (the USA, the European Union, and the UN!) against the Jewish people. |
בואו נתפלל לגזר דין מוות לרשות הפלסטינית, חמאס, חיזבאללה ולמען התיישבות יהודית ביהודה ושומרון. הרשות הפלסטינית, חמאס וחיזבאללה חייבים להעלם. די לשנאה מהעולם (ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם!) נגד העם היהודי! |
The Jews have the mission to change the Har HaBayit, from her situation now, into a Prayer House for all peoples based on the Torah Law of Moshe Rabbeinu.
|
על היהודים מוטלת המשימה לשנות את הר הבית, ממצבו הקיים, לבית תפילה לכל העמים על פי חוק התורה של משה רבנו. | Ariel, hopefully your Representee | אריאל, מקווה שהנציג שלך | By Har HaBait Jewish Sovereign for all Israel I pray as a Jew when I bring your prayers. |
|
|
Comments
Post a Comment