165:8 |
From
the halacha it's allowed for a Jewish baby to be breast fed by a
Gentile woman, yet, if possible, it should be done by a Jewess. We
didn't leave this, that is breast feeding from a Gentile, because the
milk is unclean, and leads to a bad temperament. Similarly, a nursing
Jewess that needs to eat some prohibited food for the sake of medical
treatment, if possible she shouldn't breast feed, on these days, the
baby.
|
|
מדינא מותר לתינוק ישראל לינק מאינה יהודית מכל מקום אם אפשר על ידי ישראלית לא יניחוהו לינק מאינה יהודית משום דמטמטם את הלב ומוליד מזג רע וכן מינקת ישראלית שצריכה לאכול מאכלי איסור לרפואה אם אפשר לא תניק בימים ההם את התינוק |
ח |
165:9 |
Every father is obliged to teach his son Torah, as it's said:1 ''And
you shall teach them your children to talk of them'' and just as it's a
mitzvah to teach his son, so it's a mitzvah to teach his grandson, as
it's said:2 ''and make them known to your children and to your grandchildren''.
1) Rashi on Deut. 11:19.
2) Deut. 4:9.
|
|
כל אב מחויב ללמוד את בנו תורה שנאמר ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם וכשם שמצוה ללמד את בנו כך מצוה ללמד את בן בנו שנאמר והודעתם לבניך ולבני בניך |
ט |
165:10 |
As soon as the child starts to talk, one teaches him the verse:1 ''Moshe commanded us a Torah...'' and also the verse:2 ''Hear
O Israel...'' (only one should be very careful that the child is
clean while he's teaching him) Similarly, one slowly teaches him some
verses, until he's old enough to go to school, then he should hire a
teacher for him, and take care to choose a teacher who is G-d
fearing, so that the child will become accustomed from his youth to
fearing G-d. When the child comes to learn chumash, it's usual to
start with him on Parshat Veyikra,3 which is the section on the sacrifices, as said our Rabbis, of blessed memory:4 ''the pure ones will come'' (that is the children of the Rabbi's house) ''and occupy (themselves) with the pure ones''.5
1) Deut. 33:4.
2) Deut. 6:4.
3) The first reading in the book of Leviticus.
4) Yalkut Shemoni on Parshat Tzav.
5) With the sacrifices.
|
|
מיד כשהתינוק מתחיל לדבר ילמדו הפסוק תורה צוה לנו משה וגו' וכן פסוק שמע ישראל וגו' רק יזהר מאד שיהא התינוק נקי בשעה שהוא מלמד אותו וכן מלמדו מעט מעט איזה פסוקים עד שיגיע בכחו ללכת אל בית הספר ואז ישכור לו מלמד וידקדק לבחור מלמד שהוא ירא שמים למען ירגיל את התינוק מנעוריו ביראת שמים וכשהגיע התינוק ללמוד מקרא נוהגין להתחיל עמו פרשת ויקרא שהיא פרשת הקרבנות דאמרו רבותינו זכרונם לברכה יבואו טהורים היינו תינוקות של בית רבן ויעסקו בטהורים |
י |
165:11 |
The
teacher needs to sit and teach the children all the days and a little
of the night, in order to accustom them to learning in the day and the
night. He shouldn't let the children off except for Shabbat eve and
festival eve at the end of the day. We don't let the children off even
for building the Temple.
|
|
המלמד צריך לישב וללמד את התינוקות כל היום וקצת מן הלילה כדי לחנכם ללמוד ביום ובלילה ולא יבטלו התינוקות כלל חוץ מערב שבת וערב יום טוב בסוף היום ואין מבטלין את התינוקות אפילו לבנין בית המקדש |
יא |
165:12 |
A children's teacher that leaves the children and goes out, or does some other work with them,1 or is negligent with his students, this is in the category of ''Cursed be he that does the work of the Lord negligently''2 Therefore,
one shouldn't appoint a teacher except a G-d fearing person, quick
reading and accurate. The teacher shouldn't stay awake at night too
much, so that he won't be sluggish during the day to teach. Also, he
shouldn't fast or stop himself from eating and drinking, or eat and
drink too much. For all these things cause him to not be able to teach
properly, and any one who changes,3 he loses out,4 and we get rid of him.
1) Not teaching.
2) Jeremiah 48:10.
3) The agreed terms of his work.
4) lit. ''his hand is on the bottom'' - this is a common term in Talmudic contract law. For example, see Baba Metzia 76a.
|
|
מלמד תינוקות שמניח את התינוקות ויוצא או שעשה מלאכה אחרת עמהם או שמתרשל בתלמודו הרי זה בכלל ארור עושה מלאכת ה' רמיה לפיכך אין להושיב מלמד אלא בעל יראה מהיר לקרוא ולדקדק ואין להמלמד להיות נעור בלילה יותר מדאי שלא יהא עצל ביום ללמד וכן לא יתענה או יעצור את עצמו ממאכל ומשתה או לאכול ולשתות יותר מדאי כי כל אלו הדברים גורמים שלא יוכל ללמד היטב וכל המשנה ידו על התחתונה ומסלקין ליה |
יב |
165:13 |
One mustn't beat them hostile blows of cruel punishment, neither with lashes, nor with a stick, rather with a small strap.
|
|
לא יכה אותם מכת אויב מוסר אכזרי לא בשוטים ולא במקל אלא ברצועה קטנה |
יג |
165:14 |
One
doesn't teach the children on Shabbat a new topic, something they
haven't yet learned, because of (the prohibition of) exertion on
Shabbat. However, what they have already read once, one can repeat it
again to them on Shabbat.
|
|
אין מלמדין את התינוקות בשבת דבר חדש מה שלא למדו עדיין משום טורח שבת אבל מה שקראו פעם אחת שונים אותו להם בשבת |
יד |
165:15 |
A
child who found something, and even more so if someone else gave
him something as a present, it's forbidden to take it from him.
|
|
קטן שמצא מציאה וכל שכן אם נתן לו אחר איזה דבר במתנה אסור לגוזלו ממנו |
טו |
165:16 |
One
doesn't give over a Jewish child to an idolator , to teach him to be a
barber or to teach him some craft. Certainly, it's forbidden to give
him over to a Jewish apostate, , which will be much worse, . and there
is concern that he may follow after him. |
|
אין מוסרין תינוק ישראל לעובד כוכבים ללמדו ספר או ללמדו אומנות ומכל שכן דאסור למוסרו לאפיקורס ישראל דגרע טפי ואיכא למיחש דילמא ממשיך אבתריה |
טז |
Comments
Post a Comment