Sefaria Kalach Pitchei Chokhmah 15 Avraham Greenbaum, 2005
Sefaria Kalach Pitchei Chokhmah 15 Avraham Greenbaum, 2005
Kalach Pitchei Chokhmah
Kabbalah
An systematic introduction to Kabbalah, characteristic of the author's style in all of his works.
Composed: Koretz (c.1730 - c.1750 CE)נוצר/נערך: Koretz (1730 - 1750 לספירה בקירוב)
Current Version
Current Translation
Source: azamra.org
Digitization: Sefaria
License: CC-BY-NC
Chapter 15
אין לשאול טעם על המונח הראשון:
About Keter, the first foundation, it is forbidden to ask. From Chochmah onwards it is a mitzvah to investigate.
כל מה שתלוי במציאות הבנין, שהוא המונח הראשון של הספירות, אין לשאול טעם עליו, שהוא תלוי ברצון העליון. וכל מה שבא אחר המונח הזה - ניתן לשאול ולהבין, שהוא פעולות המדרגות האלה - מה הם בהנהגה:
As to why the entire structure exists in the way it does, this being the first foundation of the Sefirot, one may not ask for a reason, because this depends on the Supreme Will. However, it is permissible to investigate and seek to understand everything that comes after this foundation, namely how these levels function in the government of the worlds.
אחר שביארנו המונח הזה הראשון, נבאר עתה במה אסור להתעסק בו ובמה מותר להתעסק בו:
Having explained this first foundation, we will now discuss where it is forbidden to investigate and where it is permitted.
כל מה שתלוי במציאות הבנין, שהוא המונח הראשון של הספירות, אין לשאול טעם עליו, והוא שאמרתי למעלה, וזהו כתר, שאמרו עליו, "במופלא ממך אל תדרוש". והיינו כי אור הכתר הוא סוד החק הראשון שבמדרגות, שיהיו אלה, ושיהיו בדרך זה שהם עתה. ונמצא הכתר כללות הכל ממש. והנה הכתר נקשר בא"ס ב"ה, שהוא הרצון הכל -יכול.
As to why the entire structure exists in the way it does, this being the first foundation of the Sefirot, one may not ask for a reason... As I said above, this first foundation is Keter, of which the sages said, “Do not search out that which is too wondrous for you” (Chagigah 13a). For the light of Keter is the law that is the first of all the levels. This law ordains precise levels and their arrangement in just the way they are now. Thus Keter is literally the totality of everything, and Keter is bound up with Eyn Sof, blessed be He, Who is the all-powerful Will.
והיינו כי אי אפשר לדעת שורש המונח הזה, למה הוא דוקא כך, לפי שהוא מושרש בכל -יכול, בשלמות הרצון העליון. וכיון שודאי אסור לנו להתעסק בא"ס ב"ה, דהיינו בשלמותו מצד עצמו בסוד כל -יכול, לפי שכבר אין המחשבה תופסת שם, ממילא אסור להתבונן על כתר, פירוש - לבקש טעמו ועניניו, שהם מושרשים למעלה כנ"ל. ועל כן על כתר וא"ס ב"ה נאמר, במופלא ממך וכו' ובמכוסה וכו'. וזהו: שהוא תלוי ברצון העליון, וכמ"ש,
Accordingly it is impossible to understand the root of this axiom and why it is precisely this way, because it is rooted in the All-Powerful, in the perfection of the Supreme Will. It is certainly forbidden to occupy ourselves with Eyn Sof, namely in His intrinsic perfection as it is from His side as the All-Powerful, for this is already beyond the grasp of thought. It follows that it is forbidden to exercise the mind in seeking to understand Keter in the sense of trying to discover its reason or purpose, for these are rooted above, as discussed earlier. Accordingly, of Keter and Eyn Sof it is said, “Do not search out that which is too wondrous for you... that which is covered from you” (ibid.) ...because this depends on the Supreme Will, as we have said above.
אבל חכמה היא מחשבה שמחלקת הדברים כראוי, ולפי המונח הקבוע כבר, שכל כך מדרגות וענינים צריכים - חכמה מפרטת כל עניני ההנהגה כראוי, בסוד, "כולם בחכמה עשית". והנה מה שיש בה יש בכתר, והיינו שגם כתר כולל כל מה שיש בהנהגה, אבל כיון שאינו בבחינת הנהגתם אלא בבחינה המצאם, אין אור זה מגלה ענין הנהגתם כלל, אלא המצאם. ושם יש הטעם על המצאם, שהיא תלויה ברצון העליון כנ"ל. וזהו מה שאסור לבקש.
However, Chochmah is the thought that divides things into their particulars in the proper way in accordance with what has already been established in the first axiom, which instituted just as many levels and aspects as necessary. Chochmah then specifies all that is required for the government of the worlds in detail, as it is written: “You made them all with Wisdom – Chochmah” (Psalms 104:24). Now what exists in Chochmah also exists in Keter, in that Keter also includes everything involved in the government of the worlds. However since this is not in the sense of how they actually operate in order to govern but rather in the sense of their basic existence, the light of Keter does not reveal how they govern at all but only the fact of their existence. Here there is a reason for their existence, and this depends upon the Supreme Will. This is what it is forbidden to investigate.
אבל ההנהגה המפורטת בחכמה, אדרבא, מצוה עלינו לחקור ולדעת. ועל כן מחכמה ולמטה, והיא בכלל, מותר ומצוה להתבונן ולדעת. והנה בינה היא גילוי חכמה, וזו"נ הם כללות כל ההנהגה, מחולקות לז' מינים. והם הם מה שנשרש כבר בחכמה, ונתחלק שם כראוי, שבינה הוציאה אותם כל אחד ואחד בפני עצמו אל מקומו כראוי.
But when it comes to the way the worlds are governed as specified in detail in Chochmah, it is a positive mitzvah – a duty – to seek knowledge and understanding. Now Binah is the revelation of Chochmah, while Zeir (the “Small Face” = Chessed-Gevurah-Tiferet-Netzach-Hod-Yesod) and Nukva (“the Female” = Malchut) are the totality of the entire government, dividing into seven categories. It is precisely these that were already rooted in Chochmah and there they were divided in the proper manner, while Binah brought them all forth individually, each one in its proper place.
והיינו כי המחשבה שיערה את הכל בכלל, מקושרים אל התכלית שלהם, והוא כללות כל ההנהגה. אך בינה הוציאה לפועל כל אחד בפני עצמו, בלא שיתקשר עם חבירו, אלא אדרבא, יעשו הדברים במקומם, כל אחד כראוי. ומיני ההנהגה עצמה הם הם הז"ת. נמצא שכל מה שיבא אחר המונח הזה - ניתן לשאלה. וזה:
In other words, the Mind (מחשבה, machshavah = Chochmah) calculated the totality of everything, all bound to their ultimate goal (= Keter), and this encompasses the totality of the entire government. But it is Binah that brings each one forth individually in actuality without its being bound to any other. On the contrary, each one must accomplish what it has to accomplish in its proper place. The seven lower Sefirot constitute the various types or varieties of government. Accordingly, everything that comes after this first foundation is subject to inquiry.
וכל מה שבא אחר המונח הזה - ניתן לשאול ולהבין: שהוא פעולות המדרגות האלה - מה הם בהנהגה,
…However, it is permissible to investigate and seek to understand everything that comes after this foundation, namely how these levels function in the government of the worlds.
שאין אנו עוסקים לא בעצמות המאציל ית"ש, ולא אפילו בעצמות הספירות עצמם, שכבר הם אחד עם עצמות המאציל, שהרי אינם אלא כחות מחשבתו, ואין אנו עוסקים אלא בפעולת כחותיו והנהגתם, והיינו, "במה שהורשית התבונן":
We are not investigating either the essence of the Emanator, blessed be His Name, or even the essence of the Sefirot themselves, which are in simple unity with the essence of the Emanator – for they are nothing but the powers of His thought. We are concerned only with the functioning of His powers and the way they govern. Of this it is said: “In what is permitted to you, seek understanding” (Chagigah ibid.).
Comments
Post a Comment