Sefaria Kalach Pitchei Chokhmah 16 Avraham Greenbaum, 2005
Sefaria Kalach Pitchei Chokhmah 16 Avraham Greenbaum, 2005
About This Text
Kalach Pitchei Chokhmah
Kabbalah
An systematic introduction to Kabbalah, characteristic of the author's style in all of his works.
Composed: Koretz (c.1730 - c.1750 CE)נוצר/נערך: Koretz (1730 - 1750 לספירה בקירוב)
Current Version
Current Translation
Source: azamra.org
Digitization: Sefaria
License: CC-BY-NC
Kalach Pitchei Chokhmah Chapter 16
אור ישר ואור חוזר:
Two kinds of direct and returning light: in the governmental order and in the developmental chain
יש בספירות אור ישר ואור חוזר משני מינים.
The Sefirot shine with two kinds of direct and returning light:
א', שאחר שירדו המדרגות מכתר עד מלכות, חוזר מלכות ונעשה כתר, וכן בדרך זה, עד שכתר נעשה מלכות. וזה מראה שליטת [נ"א, שלמות] הא"ס ב"ה, שממנו יוצא הכל, והוא סוד הכל, והיינו, "אני ראשון ואני אחרון", והוא מתגלה כך בראשונה כמו באחרונה. והמדרגות - כל הקרוב קרוב אליו מתגדל בשמו, ומה שהיה מלכות נעשה כתר.
(1) After the descent of the Sefirot level by level from Keter to Malchut, Malchut in turn becomes Keter, and so on in the same way until Keter becomes Malchut. This shows the absolute control and perfection of Eyn Sof. For everything emanates from Him, and He is the end goal of everything, as it says: “I am first and I am last” (Isaiah 44:6). He is revealed as such at the beginning as at the end. The closer any given level is to Him, the more it is magnified with His Name, and what was Malchut becomes Keter.
והמין הב', שום אור אינו משלים ענינו אלא כשיוצא ועוד חוזר למקורו. והיינו כי יורד עד למטה בכח, ואחר כך מידי עלותו מניח למטה מדרגה מה שמניח, והוא מתעלה. ואז המדרגה נשארת בבנינה, וכן כולם:
(2) No light accomplishes its purpose until it emerges from and then returns to its Source. In other words, the light descends with great power all the way down to the bottom. Afterwards, as it ascends, it leaves down in its place below the level in question, while the light itself goes up. The given level then remains there, built in its place within the structure, and so in the case of all of them.
חלקי המאמר הזה ב'. ח"א, יש בספירות וכו', והוא הקדמה בענין הספירות. ח"ב, א, שאחר וכו', והוא פירוש הקדמה זאת:
The proposition has two parts: Part 1: The Sefirot shine... This is a prefatory statement setting forth a fundamental aspect of the Sefirot. Part 2: After the descent... This explains the above statement.
חלק א:
יש בספירות אור ישר ואור חוזר משני מינים, פירוש - שבמראה נראים כך שני מינים אלה:
Part 1: The Sefirot shine with two kinds of direct and returning light. This means that in the prophetic vision, these two kinds of direct and returning light are seen.
חלק ב:
שאחר שירדו המדרגות מכתר עד מלכות, חוזר מלכות ונעשה כתר, וכן בדרך זה עד שכתר נעשה מלכות, והנה המראה הזאת נראה כמראה הבזק ממש, שיוצא הלהב, ונראה בתחלה יוצא מצד אחד, והולך אל צד אחר. ומיד נראה מתהפך מן הצד השני לראשון. כך כל עשר ספירות, בכל מקום שהם, כשנראים - נראים כך, כתר יוצא בתחלה מן המקור, ויורדות המדרגות עד מלכות. ואחר כך נראה המלכות עצמה חוזרת להיות כתר, ויוצאת מן הא"ס ב"ה.
Part 2: (1) After the descent of the Sefirot level by level from Keter to Malchut, Malchut in turn becomes Keter, and so on in the same way until Keter becomes Malchut. In the vision, this looks exactly “like the appearance of lightning” (Ezekiel 1:14). A flash of lightning looks as if it comes out from one side and travels over to the other side, then immediately afterwards, it appears to turn from the other side back to the side from which it came. Similarly, all the ten Sefirot, in every place where they are, appear in this way whenever they are seen. Keter emerges first from the Source, and the levels descend one by one to Malchut. Afterwards, Malchut itself is seen to be Keter emerging from Eyn Sof.
וזה, כי הנה א"ס ב"ה הוא מקיף במראה הספירות מלמעלה ומלמטה. והנה מתלהט האור מלמעלה ויורד ומתפשט למטה. וכמו שמתפשט - כך מתחלש. וכשהגיע למטה, חוזר למקור למטה, דהיינו א"ס ב"ה שמקיף למטה, וחוזר ומתלהט מלמטה למעלה באותו הדרך עצמו. והיינו, "והחיות רצוא ושוב כמראה הבזק":
This is because Eyn Sof, blessed be He, encompasses the Sefirot as seen in the prophetic vision both above and below. The light flashes from above and descends, spreading downwards. As it spreads, so it becomes weaker, and when it reaches the bottom it returns to the Source below – Eyn Sof, Who encompasses below. Then the light goes back and flashes from below upwards, following exactly the same path. Thus “the Chayot were running and returning like the appearance of lightning” (ibid.).
וזה מראה שליטת הא"ס ב"ה, שממנו יוצא הכל, והוא סוף הכל, שאין הספירות דבר חוץ ממנו כלל, אלא אורו מאיר בדרך עד שהוא מתעלם. והיינו השלמות שהיה בו גם מתחלה, כמו שהוא עתה, וכמו שיהיה לבסוף - הנה זה נתעלם.
This shows the absolute control and perfection of Eyn Sof. For everything emanates from Him, and He is the end goal of everything... The whole point of this image in the prophetic vision is to show that the Sefirot are not something outside of Him in any way, for nothing exists against His will, but that His light shines in this way (within the Tzimtzum, like lightning) until it disappears. In other words, what is concealed (in the Tzimtzum) is the perfection that was in Him from the beginning (before the Tzimtzum), just as it is now (in truth, even in the phase of concealment, within the Tzimtzum, for even within the present concealment, His perfection is really in control), just as it will be at the end.
ובין כך ובין כך נמצאו כל הספירות, שמהם כללות כל ההנהגה, שכולה נכללת בעשר ספירות אלה. וסוף כל ההנהגה מה היא? - החזרת כל השלמות כבראשונה. ונמצא שההנהגה מתחלת מכתר, אחר ההעלם, ואינה גומרת עד המלכות. וכשגומרת מה ענינה? שנמצא השלמות שנתעלם מתחלה מגולה ועומד. ועוד יתפרש לך זה לקמן בס"ד.
Between the one and the other (between the initial and final perfection, within the Tzimtzum), all the Sefirot exist – they are the source of the entire government of all the worlds, for everything is included in these ten Sefirot. And what is the end goal of the entire government? The restoration of perfection (Eyn Sof, beyond Tzimtzum) as at first. Thus during the concealment, the government starts from Keter, and does not end until Malchut. And when it is complete, what is the point? The point is that the perfection, which was initially concealed, is now fully revealed. This will be discussed further below (see Opening 30).
ועל כן הושמה המראה כן, כי כל עשר ספירות היא הנהגה שלמה, יוצאת מא"ס ב"ה וחוזרת אל הא"ס ב"ה. והנה אם תמנה המדרגות מן ההעלם ואילך - הראשון יהיה כתר, והשני - חכמה, וכן עד הסוף. אך אם תראה המדרגות לגילוי הסוף, העתיד להגלות אחר כל הסיבוב, ושכל הסיבוב הולך לזה, הנה המדרגה הראשונה אחר ההעלם היא הראשונה להתקרב אל הסוף, ונמצאת היותר רחוקה ממנו. והנה מפני היותה קרובה אל הראש - נקראת כתר. ומפני היותה רחוקה מן הסוף - נקראת מלכות, וכן כולם. ועד שנמצא ירידת העולמות בהנהגת הספירות זו אחר זו - עליה אליהם. וזה מתבאר להלן:
The prophetic vision was so instituted because all ten Sefirot are a complete cycle of government emerging from Eyn Sof, blessed be He, and returning to Eyn Sof, blessed be He. Now, if you count the levels from the concealment (Tzimtzum) onwards, the first will be Keter, the second Chochmah, and so on until the end. But if you view the steps as leading to the ultimate future revelation after the entire cycle – for this is where the entire cycle leads – the first step after the concealment is the very first to approach the end and is thus the furthest away from it. Inasmuch as it is close to the head, it is called Keter, but because it is furthest from the end, it is called Malchut. So it is in the case of all of them. Thus the descent of the worlds under the government of the Sefirot one after the other turns out to be their ascent, as will be explained presently.
והיינו, אני ראשון ואני אחרון, והוא ענין ההיקף למעלה ולמטה, להראות שהוא הכל: והוא מתגלה כך בראשונה כמו באחרונה, כי להבין ההנהגה צריך להבין כך - בתחלה השלמות, והוא מתעלם, ונעשית ההנהגה, וסוף ההנהגה גם כן שלמות כבראשונה:
As it says: “I am first and I am last” (Isaiah 44:6). This refers to His encompassing everything above and below, in order to show that He is everything. And He is revealed as such at the beginning as at the end. What this means is that in order to understand the government of the worlds, it is necessary to understand it as follows: At first, there was complete perfection – “Everything was filled with the simple light of Eyn Sof” (Etz Chayim, Igulim VeYosher 1:11:3). This perfection was then concealed (through the first Tzimtzum or “contraction”). Then the governmental order came into being (the Kav or “Line”). The end goal of the government is also complete perfection as at first (the complete revelation of His unity).
והמדרגות - כל הקרוב קרוב אליו מתגדל בשמו: ומה שהיה מלכות נעשה כתר, פירוש - הקצוות, וממילא כל הנמשך אחריהם, וזה פשוט, כי כמו שלמות הראש - צריך להבין בתחלה השלמות, ואחר כך החסרונות, עד המדרגה האחרונה, כן להבין הסוף צריך להפך ממש.
The closer any given level is to Him, the more it is magnified with His Name, and what was Malchut becomes Keter. This means that the ends turn about (from Malchut to Keter and from Keter to Malchut) and all the others change around in sequence (Yesod into Chochmah etc.).
והמין הב': שום אור אינו משלים ענינו אלא כשיוצא ועוד חוזר למקורו,
(2) The second kind of direct and returning light: No light accomplishes its purpose until it emerges from and then returns to its Source.
פירוש - המין הראשון הוא תמיד, וזה השני בהתאצל האורות, ששום אור אינו נאצל אלא ברדת ההארה והסתלקה משם. שאז נשאר שם הענין ההוא שנשאר, וכדלקמן:
The first kind of direct and returning light – in the government of the worlds, as we have been discussing until now – is constant. The second kind relates to how the lights are generated within the causal chain (hishtalshelut). No light is generated except through the descent of the flash (he’arah) and its subsequent ascent from there (i.e. from the place to which it descended), for then the level in question remains there, as stated below.
והיינו כי יורד עד למטה בכח, פירוש - כשאור אחד צריך לעשות מדרגה אחת או מדרגות הרבה, כשיורד - יורד בלי שום חסרון ומניעה, אלא יורד בכח גדול, וחוזר ועולה, ומניח מה שמניח. וזה, כי אור א"ס ב"ה הוא היורד בבחינת עצמו, כי כל האורות ממנו יצאו, שבעמדם שם במקומם - אז היה מקבל מציאות האור הפרטי הנגבל לו כראוי למדרגה ההיא. ובהסתלק האור הגדול למקורו - אז נשאר החלק הזה. וזה גורם הקשר לאורות עצמם, שכולם נקשרים במקורם.
In other words, the light descends with great power all the way down to the bottom. When a given light has to make one or several levels, it descends faultlessly and without hindrance but rather with great power. It then ascends again, leaving behind what it leaves (i.e. a trace – reshimu – of its radiation, namely the level that remains there below). This is because what descends is the actual light of Eyn Sof, blessed be He, for all the lights emerge from Him. Since they remain there in their place (after the ascent of this great light), the individual limited light suited to that level takes on its own existence. When the great light ascends to return to its source, this part remains. This is what creates the bond connecting the lights themselves with their source.
והיינו כי כל ענף הוא שורש במקורו, ולא ככחו למטה כחו בשרשו למעלה. ואמנם כשיורד כח - בשורש עצמו הוא היורד, כי הענף לא נמצא עדיין, וכשמגיע למקום הענף - השורש מתעלה, ונשאר הענף עשוי למטה. והוא רודף אחר המקור שנתעלה למעלה:
For every branch is rooted in its source, and its power below is not like its power at its root above. Do not think that the way a given power appears below now is the same as its power above at source. When a power descends, its own essential root descends, for as yet the branch does not exist. After reaching the place of the branch, the root ascends, leaving the branch it produced in its place below. The branch pursues its source after the source’s ascent.
ואחר כך מידי עלותו מניח למטה מדרגה מה שמניח, והוא מתעלה, זהו כשיש לו לעשות מדרגות - יורד בכח, ואחר כך עולה, וכפי מה שעולה - כך מניח מדרגות, שהוא מתעלה מהם ומניח אותם: ואז המדרגה נשארת כבנינה, וכן כולם, והיינו כי בהיות הכח הגדול של השורש פועל את הענף - יוצא, ואין הענף יוצא אלא במקומו, אלא יורד כח השורש עד (המקור) [המקום], ומשם מתעלה, ונשאר הענף ממילא עשוי בבנינו. וכך עושה - הולך ומתעלה עד סוף תשלום המדרגות:
Afterwards, as it ascends, it leaves down in its place below the level in question, while the light itself goes up. This is when it has to make levels: the light descends with power and then ascends. As the light ascends, so it leaves levels – the levels from which it ascends, leaving them behind. The given level then remains there, built in its place within the structure, and so in the case of all of them. For it is when the great power of the root activates the branch that the branch emerges. The branch emerges only in its proper place. The root power descends to the place of the branch, and from there ascends, leaving the branch formed there and built into the structure. The root light does the same thing (i.e. it leaves level after level) as it continues its ascent to the very end of all the levels.
Comments
Post a Comment