Sefaria Shulchan Arukh, Orach Chayim 2
Sefaria Shulchan Arukh, Orach Chayim 2
Shulchan Arukh, Orach Chayim
Halakhah
The Shulchan Arukh (“Set Table”) is the most widely accepted code of Jewish law ever written. Compiled in the 16th century by Rabbi Yosef Karo, it is a condensed and simplified version of the Beit Yosef, a commentary that Karo wrote on the Tur. Karo’s rulings are in accordance with Sephardic traditions; the text of the Shulchan Arukh also includes the glosses of Rabbi Moshe Isserles, which cite Ashkenazic traditions. Orach Chaim (“Way of Life,” a reference to Psalms 16:11) is the first of four sections. It discusses daily ritual observance, like prayer, Tefillin, Tzitzit, Shabbat, and holidays.
Composed: Safed (1563 CE)נוצר/נערך: צפת (1563 לספירה)
Current Version
Current Translation
Source: en.wikisource.org
Digitization: Sefaria
License: CC-BY-SA
Siman 2
דין לבישת בגדים ובו ו סעיפים:
לא ילבש חלוקו מיושב (טור) אלא יקח חלוקו ויכניס בו (ראשו) וזרועותיו בעודנו שוכב ונמצא כשיקום שהוא מכוסה:
One should not put on his under-garment from a sitting position (Tur), but should rather take his under-garment and insert into it his (head and) arms while he is still lying down, with the result that when he gets up he is [already] covered.
אל יאמר הנני בחדרי חדרים מי רואני כי הקב"ה מלא כל הארץ כבודו:
One should not say (to oneself): "I am now in an inner room - who can see me?", for the Holy One Blessed Be He, "His glory fills the whole earth" (Isaiah 6:3).
ידקדק בחלוקו ללובשו כדרכו שלא יהפוך הפנימי לחוץ:
One should be particular to put on the undergarment the way it goes, so that it he should not turn it inside out.
ינעול מנעל ימין תחלה ולא יקשרנו ואח"כ ינעול של שמאל ויקשרנו ויחזור ויקשור של ימין: הגה ובמנעלי' שלנו שאין להם קשירה ינעול של ימין תחל' (תוס' פ' במה אשה דס"א):
כשחולץ מנעליו חולץ של שמאל תחלה:
When one takes off one's shoes, one takes off the left one first.
אסור לילך בקומה זקופה ולא ילך ד' אמות בגילוי הראש ויבדוק נקביו: הגה ויכסה כל גופו ולא ילך יחף (א"ז) וירגיל עצמו לפנות בוקר וערב שהוא זריזות ונקיות (הגהות מיימוני פ' ה' מה' דעות):
It is forbidden to walk in an [overly] upright posture, and one should not walk [a distance of] four amot with the head uncovered (out of respect for the Divine Presence), and one should examine one's orifices [to ensure they are kept clean]. Rem"a: And one should cover his entire body, and should not go barefoot (Or Zarua). And One should accustom oneself to relieve oneself morning and evening, which is [included in the virtues of] alacrity and cleanliness (Hagahot Maimoni Chap 5 of Hilchot Deot).
***
Friends, חברים,
We’re so close to our goal of signing up 500 new Sustainers by Shavuot! Thank you to all who have already signed up to make a monthly donation, and to all who support Sefaria in any way that they can.
בחג השבועות אנו חוגגים את תחילתו של לימוד התורה – ובספריא אנו חוגגים את לימוד התורה כל השנה.
Please become a Sustainer today to help Sefaria continue expanding access to the Jewish canon and transforming your learning experience. We need and value your support.
ציינו את מתן התורה על ידי תמיכה במשימה של ספריא לקדם את לימוד התורה אל העידן הדיגיטלי. הצבנו יעד של 250 תומכי ספריא חדשים עד שבועות. האם תצטרפו כעת לתורמות ולתורמים החודשיים של ספריא?
Chag Shavuot Sameach, חג שמח!
Team Sefaria
Ariel your Representee,
Representee of Ephraim and adviser (not a rabbi but friendly adviser) for Bet Yisrael international on the Har HaBayit and to all the Israeli people.
I am born in Holland and became on a later age a Ba’al Teshuva: Originally, the term referred to a Jew who transgressed the halacha (Jewish law) knowingly or unknowingly and completed a process of introspection to "return" to the full observance of Elohim's mitzvot. Read my story.
Comments
Post a Comment